January 28, 2013

Not Ar Ridzuan again.

After considering like 1000 times, I decided not to give birth to Baby L in Pusat Perubatan Ar Ridzuan, Ipoh this time.

Reasons :

1. Right after Vivy keluar haritu, the doc/nurses takde plak dtg tunjukkan Vivy to me. They should actually bring the baby to me, and confirmkan..mcm "This is your baby, she's a girl" . Unfortunately Ar Ridzuan tak buat mcm tu. Dorg terus amik Vivy utk bersihkan and panggil Hubs utk azankan.

2. Lepas bersihkan lebih kurang, they should actually give Vivy to me within 1 hour after dia keluar, utk bonding session and to let the baby latch on me for the 1st time. Ni tak, lepas azankan dorang terus bwk Vivy pegi nursery, to feed her with the formula milk, without even asking me first.

3. Dah lepas keluarkan uri, jahit episotomi semua, I was left in the labor room for recovery for like half an hour lepastu ditolak masuk ke single room. Asyik la tanya Hubs mana baby mana baby, Mommy tak jumpa lagi. Bleh imagine tak kau bwk dia ke hulu hilir 38 minggu, lepas baby keluar terus dibawak pergi nursery without even showing her to me skali pun. I think after 3 hours kot baru i met Vivy for the first time. Dalam keadaan dia dah kenyang :(

4. Vivy keluar dgn bantuan vakum. I was too tired due to 20 hours in pain, plus I was too high due to the laughing gas. Mmg lalok gila I can't even focus masa meneran tu. Lepas jumpa Vivy the first thing I saw was ada luka segaris kat kepala dia. And takde sape pun dtg explain kenapa jadi mcm tu. Sampai la I asked the nurse, and she said "oh maybe ni kena masa Doc pecahkan air ketuban tadi"

5. Ar Ridzuan tak provide epidural. Sekian.

Tu jelah. Haritu mcm takde nak komplen ape2. Tapi bila baca2 balik and fikir logik2 balik, rasa tak puas hati sket la. Bil mmg murah (total bill was 1.8k) tapi hati tak berapa senang pun susah jugak.

So this time InsyaAllah akan bersalin di Pantai Puteri Hospital Ipoh under Datin Dr. Mimin. I will write the review later InsyaAllah.

Reasons for considering Pantai Puteri :

1. They provide epidural 24/7. Tu mmg major requirement this time. Although sume gynaes yg daku jumpa sume kate I might not need any pain killer sbb gap Baby L and Vivy sgt dekat. TAPI, prepare jela siap2 utk sebarang kemungkinan contraction 20 jam lagi. huhu.

2. Baby friendly hospital. Although they don't have the certificate, but after reading some reviews and dah confirmkan dgn Dr Mimin sendiri, they truly support breastfeeding in the hospital.

3. Dorang pun ade pakej bersalin, around 1.8k for normal delivery, 2D1N including the paed fee + immunization shot. Epidural costs around rm800. C-zer delivery will cost around 5k-6k. 

Tu jela kot. Buat masa ni. Wuuuu dah nak masuk 35weeks. Nervousssssssssss. Bukan nervous nak beranak, tapi nervous memikirkan how to handle 2 babies at the same time haha.


14mo Lily Viviana

4 comments:

Anonymous said...

hai.. I baru jumpa blog u ni..

Kes kita sama la..
I pun bersalin kat Ar-Ridzuan for 1st baby. 2nd baby belum decide lagi.
& by time I having my 2nd child, my older child only 14mnts old.

taktau la mcmana nak handle 2 baby sekali nnt.

keep writing ok.. boleh jadi rujukan I hehe..

p/s: nak follow blog tapi xboley sebab I pakai wordpress. tapi dah bookmark dah..

www.seize100percent.wordpress.com

xoxo,
Linda

kelly said...

hi..mybe ikut takdir masing2 gak kut...
saya bersalin anak 1st kat ar-rizuan jugak..tapi alhamdulillah ok..masa saya dulu xde isu pasal breastfeed tu..mmg ckp awal2 saya nk bfeed baby..so nurse bwk bby kat wad..ada 2-3 org nurse&dr pun ajar sekali teknik bfeed yg betul..kalau bby perlu ke nursery,tu pun atas request patient (sy dulu kes tumpah darah&darah tinggi&perlu rehat secukupnya..)

anon said...

i have to agree with you dibdibadibah... i experianced the same. but that was 2 years ago la..deivering my second baby. plus... the paed never came up and never explain on the baby condition to us... apa tu ? just sign on the report... boleh ka gitu?

Fathiyah Jamaludin said...

i delivered my 2nd baby at ar ridzuan too.
alhamdulillah i am very satisfied.
dorang dtg tunjuk baby dekat i right after delivery.
and mmg dorg inform dorg nk bg formula milk dulu coz my baby dah hypo sbb dah tertelan najis sendiri masa tu. so i allow for only 30ml-1oz je.

tp mmg betul, paed tak pernah dtg jumpa n explain about baby.