January 6, 2010

Alhamdulillah

current mood : happy dan bersyukur!

sbb saya dah dapat kerja.

an established food manufacturing company in Jpn,
tapi baru nak buka kat Msia so orang tak pernah dengar pun.
position dlm sales department.
penat2 belajar engineering kan?
abah pun was-was bila saya bagitau i`ve accepted the offer.
memang ada peluang lain yg bakal menawarkan gaji yang lebih tinggi,
but i think,this is what i want to do.

interviewer 3 org (semua japanese),mati2 saya ingat sorang je,
sampai shibuya station boleh sesat plak wth?
confident cakap saya tunggu kat south exit JR lines rupa2nya line lain
sampai org tu kena pusing 1 station sebab nak cari saya (T_T)

soalan2 dia unexpected juga.
sebab mereka tanya sangat detail tentang apa yg saya tulis dalam resume.

interview mengambil masa dlm setengah jam.

"u cakap ur graduation day will be on March 25,and ur flight to Msia maybe on March 31,how come dalam resume u tulis u are available from April 1?
turun flight terus nak g ofis?" (T_T)
pengajaran : jangan tipu sunat dlm resume.

"u ada plan nak kahwin tak dlm masa terdekat?"
OK ni saya tipu sunat (T_T)
tp die tanye tu bkn sbb ape pun,sbb this job requires me to travel quite a lot.

special thanks to my eldest brother,
abang sebab banyak membantu in my job hunting.
who gave me his cover letter,
(yg saya copy paste and tukar nama company everytime apply mane2)
dan memberi link2 company hebat2 sbb die igt adik dia hebat sgt?
dan sebab tolong balaskan email dari satu company ni,
sbb adik dia ni berpeleseran kat tokyo sampai lupa check email,
sampai orang HR dia call dari mesia,
dan sebab tolong betulkan kesilapan yg adik die ni buat
masa isi ujian bertulis (sebab isi kelam kabut teruja sangat nak pegi bercuti)
dan resend balik email tu beserta jawapan yg betul.
(kat dlm bas tgh2 jalan tu baru teringat salah isi plak tu!)
hahahahaha tenkyu2 nanti adik blanja hang okkey!

and thanks to the girls also,the tweeples!
terharu gile bila tgk dorg tumpang hepi,meriah!
like what izyan tweeted --> "weeeyh!!! happy gile tgk korang sume happy!!!!! saikou de gozaruuuu!! friends for life! nnt gathering mamaks!hehe~"
and tetibe ayu cakap dia sedih bila tgk gambar2 percutian
kat Kyoto & Tokyo tu.
sebab dah tak lama dah bleh huha huha camni.
cis ingatkan saya sorang je emo tak pasal2,great mind!

yg belum naitei tu,cari kt Msia nanti pun insyaAllah,banyak je peluang.
saya ni sebab ada pressure lain yg nak saya naitei before balik,
sbb tu ganbatta apply banyak2.
ganbare!!




p/s gaji ciput je but let`s give it a try.

p/s lagi : it was my 5th interview in Jpn

5 comments:

Nizam said...

congrats dib! nanti boleh la belanje makan hehe

Anonymous said...

omedetou dib..shushi party jgn lupa..

lumpkins said...

omedetozzzz...a-d-double b-ahhhhh

ザ-sylver- S said...

wow, just only 5th trial, you manage on your work-track, pretty awesome..
congraz..

dibdibadibah said...

sankyu2